Grötbröd !!!

Grötbröd:

Gröt: 4dl havregryn, 8dl vatten, 1tsk salt.
Koka, låt stå en liten stund, den ska fortfarande vara varm.

Ingredienser:
50g jäst
50g smör
2dl vatten
2tsk kummin
vetemjöl

Smält smöret, blanda ihop med vattnet så det blir fingervarmt.
Smula jästen, häll över degspadet och lös upp jästen.
Ha i kummin, gröten och vetemjölet. Degen ska släppa från kanterna men ändå fortfarande vara något kletig. (Hade inte kummin hemma så vi gjorde utan och det blev jättegott det med)

Ha gärna i tex linfrön.

Låt jäsa i 40min.
Baka ut till 20 bullar (man kan platta till dom lite).
Låt jäsa i 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda 15-20 min i 200*C tills brödet fått fin färg.

 

Hittade receptet hos Flerbarnsmamman

PERFEKT !!!

Jag kommer nog inte ha kummin i....



Kommentarer
Postat av: Marie

Hej gumman när skall vi ta en kopp kaffe?=) Hade varit roligt att träffas någon dag Kram

2010-03-20 @ 16:49:11
URL: http://miaca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0