Nyttiga 2009

Börjar imorgon...

Bakas ska det göras. Jagas smala recept ska det göras.

Dessa tänker jag bara imorgon: (Inte till frulle, för då får jag börja baka nu)

Tillagning

1 liter vatten
4 dl vetekross
1/2 dl hela linfrö
1/2 tsk salt
1 1/2-2 dl russin (smaksak)
50 g jäst + lite ljummet vatten
1/2 liter grahamsmjöl
vetemjöl till utbakningen

Koka upp vatten, vetekross,linfrö, salt och russin. Koka ca 15 min. Rör då och då. Låt svalna till fingertemperatur. Lös jästen i vattnet. Rör ner det och grahamsmjölet i grytan. Degen ska vara rätt kletig. Baka till 20- 25 st avlånga ca 2 cm höga "bullar". Låt jäsa 20 min. (Dom blir inte så mycket större än innan jäsningen.) Grädda 15 min i 200-225 grader.


Inget mer vitt bröd....... Inte så mycket bröd alls. Men bröd ska alltid finnas att tillgå i nyttig varant !
Soppa till kvällsmat. Med grädde i till barnen, med mjölk till mig och Mogge (när han är hemma). Nyttig bulle till det om det skulle behövas. Soppor kan man ju gör i miljoner varianter och frysa in soppa är ju inga problem ! Enkelt och lätt på kvällningen efter jobbet !!

På lördagar festar vi. Då får vi efterrätt till vår smalmat. Helst smalefterrätt, men ibland får man fuska ju ;)


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Världens bästa garanterat nyttiga bröd:

1 dl rivna hasselnötter

1 tsk linfrö

1 kryddmått bakpulver

1 msk grädde

1 ägg



Blanda alla torra ingredienser i en djup tallrik först, sen i med ägget och grädden och blanda ordentligt. Sen, in i mikron 2 minuter.

Ta ut, stjälp upp på ett bakplåtspapper och låt svalna. Garanterat mättande!

2009-01-01 @ 21:58:13
URL: http://mittliviordochbild.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0